Publicaties

Het nieuwe parkeren in Nijmegen

De Keizer Karelparkeergarage aan de Van Schaeck Mathonsingel wil maar niet vol raken. Onlangs werd bekendgemaakt dat de bezettingsgraad slechts 6% bedraagt. Je kunt je dus afvragen hoe groot de noodzaak van deze peperdure (27 miljoen euro) garage was, nu er nauwelijks iemand gebruik van lijkt te maken. Ik meen dat er op voorhand al rekening werd gehouden met een exploitatietekort van jaarlijks 1 miljoen euro, en daar zal nu nog wel het een en ander bij komen.

Rond de kerst heeft de gemeente Nijmegen nog een extra publiciteitscampagne gevoerd en de parkeertarieven verlaagd om toch maar meer automobilisten te verleiden hun auto te parkeren in de KK-garage. Zonde van het geld! Blijkbaar is er niet echt een tekort aan parkeergelegenheid.

Het is natuurlijk van de gekke dat een gemeente die zich profileert als progressief en duurzaam auto’s naar de stad moet lokken om een parkeergarage vol te krijgen. Om dat progressieve en duurzame imago van Nijmegen toch nog te verenigen met de KK-garage, heb ik het volgende bedacht. We maken een volledige verdieping van de parkeergarage vrij voor allerhande innovatieve, uitstootvrije voertuigen: elektrische auto’s, elektrische motoren, elektrische scooters, fietsen en elektrische fietsen, bak- en transportfietsen, velomobielen, B4- E-Cruizers, segways, qugo’s, floows en andere bestaande of nog te ontwerpen voertuigen. Voor veel van deze nieuwe fietsen en voertuigen is immers nauwelijks adequate stallingsruimte voorhanden in Nijmegen en bij het station al helemaal niet.

De nieuwe parkeergarage is duidelijk gepland en gebouwd met de jaren 90 van de vorige eeuw in het hoofd en niet de toekomst, met andere vormen van mobiliteit. Bij het nieuwe Doornroosje naast het station zal weliswaar een grote nieuwe fietsenstalling gebouwd worden, maar ik denk dat ook die niet voldoende is aangepast voor de vervoersmiddelen van nu en straks. De KK-parkeergarage zal dus voorzien moeten worden van voldoende contactpunten en oplaadpalen om al die spannende, innovatieve voertuigen tijdens het stallen te kunnen opladen. Extra service voor duurzame mobilisten!

De energie voor de oplaadpunten kan opgewekt worden met een aantal Zonnebomen (vorig jaar is er zo’n boom geplaatst bij het Technovium), Windbloemen en Windwokkels, die op het dek in de Van Schaeck Mathonsingel geplaatst kunnen worden. Dat geeft de bezoeker van Nijmegen die met de trein komt meteen het gevoel een moderne en duurzame stad te betreden.

Als we dan toch bezig zijn: wat zou het heerlijk zijn als er in de parkeergarage ook goede en moderne sanitaire voorzieningen aangebracht werden, vergelijkbaar met 2theloo of Plees to be. En bijvoorbeeld een espressobarretje, en andere handige winkeltjes of dienstverlening. Waarom ook niet! Duurzaam, progressief én helemaal van deze tijd.

Nijmegen, 3 januari 2013

door Jos Sluijsmans, eerder geplaatst hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>